سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 30

آشنایی با طراحان صنعتی 1

 - ریچارد ساپر1932 آلمان

 

ریچارد ساپر (Richard Sapper)، طراح پرآوازه بین­المللی، یکی از بزرگان خلاق و پرجرأت طراحی صنعتی دنیاست که دیدگاه­های نوینی درباره طراحی دارد. او با تلفیق نوآوری و سنت محصولاتی طراحی و خلق کرده است که مسیر تاریخ طراحی را تغییر داده­اند. بی­جهت نیست که از ساپر به عنوان طراحی یاد می­شود که هرگز طرح بد و نامطلوبی در کارنامه او دیده نشده است.

ریچارد ساپر در سال 1932 در مونیخ آلمان متولد شد. او به تحصیل در رشته­های فلسفه، طراحی گرافیک، مهندسی و اقتصاد پرداخت و در طی تحصیلات خود تصمیم گرفت فعالیت خود را در طراحی صنعتی ادامه دهد، از این­رو به محض اتمام تحصیلاتش به دپارتمان طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت پیوست. ساپر که ساکن ایتالیاست، از معدود طراحانی می­باشد که در مدرسه طراحی یا معماری تحصیل نکرده است.

محصولات طراحی­شده توسط ساپر که تاکنون ده بار جایزه Compasso d"Oro و نیز گروهی از جوایز بین­المللی را بدست آورده­اند، نمایان­گر توانایی و مهارت استادانه او در امر طراحی می­باشند. ساپر با اینکه از تجربه بسیار وسیعی برخوردار است، اما تمایلی به توصیف کار خود ندارد و بر این باور است که پروژه بایستی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. این رویکرد او را از بسیاری از طراحان دیگر جدا می­کند و شاید علاقه او به طراحی محصولات پیچیده (از نظر تکنیکی) ناشی از همین طرز تفکر باشد. مشخصه کارهای ریچارد ساپر، پراگماتیسم (اصالت عمل) است. او در پروژه­های خود خلاقیتش را با راه­حل­های تکنولوژیکی کارکردی و زیبایی­شناختی به نمایش می­گذارد.

ساپر با طرح­های خود تأثیر قابل توجهی بر طراحی صنعتی محصولات بی­نهایت تکنیکی از قبیل اتومبیل­ها، رادیوها، تلویزیون­ها و کامپیوترها گذاشته است. او با وجود تمایلش به طراحی محصولات تکنیکی، محصولات متعددی نیز برای خانه طراحی کرده است که مقبولیت عمومی یافته­اند و این پذیرش همگانی صرفاً بخاطر خصوصیات کارکردی­ این محصولات نبوده، بلکه جنبه فرمال و قابلیت مفهومی آنها نیز در این امر مؤثر بوده است

 

-         ویکتور پاپانک Victor Papanek

 

 ویکتور پاپانک در سال 1925 در شهر وین متولد شد و پس از اقامت کوتاهی درانگلیس در سال 1939 به امریکا مهاجرت کرد و در سال 1946 بعنوان شهروند امریکا پذیرفته شد.

وی از سال 1942 تا 1948 به تحصیل رشته طراحی صنعتی و معماری در (
Cooper Union) نیویورک و بعد در رشته مکانیک در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology = MIT) مشغول شد. وی سپس به تحقیقاتی در زمینه های مردم شناسی، روانشناسی و بیولوژی پرداخت.

پاپانک بر اثر تحقیقات و تدابیری که برای کشورهای در حال توسعه اندیشید به معروفیت رسید. تز
Low-Tech-Design وی با طراحی رادیو از ورق فلزی که با شعله شمع کار میکرد، به سفارش سازمان ملل (UN) در اندونزی در سال 1967 و طراحی یخچال با نیروی خورشیدی برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1982 به اوج خود رسید. وی بعنوان مشاور دیزاین نیز فعالیت می کرد.

در سال 1981 پاپانک برای دولت تانزانیا و نیجریه یک واکمن (
Walkman) ارزان قیمت بنام Balla-Koya طراحی کرد، که جهت اطلاع رسانی نکات بهداشتی و کنترل جمعیت مردم بکار می آمد.

پاپانک پیشنهادات و توصیه های تئوری و عملی خود در زمینه دیزاین در کشورهای در حال توسعه در سال
۱۹۶۹ در کتابی بنام ًDesign for the Real World ً به تحریر در آورد. در کتاب دیگری بنام Design for Human Scaleً در سال 1983 نظراتش را در مورد دیزاین انسانی و محیط زیستی به چاپ در آورد.

یک سری از طرحهای وی امروزه در موزه ژرژ پمپیدو (
Centre Georges Pompidou) در پاریس قابل مشاهده است.

      

کتاب های پاپانک:

·                                 Papanek , Victor (1971). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change, New York, Pantheon Books . ISBN 0-394-47036-2.

·                                 Papanek , Victor & Hennessey, Jim (1973). Nomadic furniture: how to build and where to buy lightweight furniture that folds, collapses, stacks, knocks-down, inflates or can be thrown away and re-cycled, New York, Pantheon Books . ISBN 0-394-70228-X.

·                                 Papanek , Victor & Hennessey, Jim (1974). Nomadic Furniture 2, New York, Pantheon Books. ISBN 0-394-70638-2.

·                                 Papanek , Victor & Hennessey, Jim (1977). How things don"t work, New York, Pantheon Books. ISBN 0-394-49251-X.

·                                 Papanek , Victor (1983). Design for Human Scale, New York, Van Nostrand Reinhold. ISBN 0-442-27616-8.

·                                 Papanek , Victor(1995). The Green Imperative: Natural Design for the Real World, New York, Thames and Hudson. ISBN 0-500-27846-6                                              

منابع: منابع:
http://tigadesign.blogfa.com/post-87.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Papanek

 


 نوشته شده توسط جاوید معظمی در سه شنبه 86/3/15 و ساعت 10:7 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 5946
فهرست موضوعی یادداشت ها
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه